En trevlig dag

Så hr jag varit på kryssning till Helsingfors. Två nätter ombord på båten och en hel dag i Helsingfors.
Vi hade tur med vädret - en klarblå himmel och strålande sol. Höstfärgerna glödde och staden visade sig från sin vackraste sida.

Här kommer lite bilder. Klicka på bilderna om du vill ha ett större format.

Vi startade i den berömda Tempelkyrkan, som delvis ligger insprängd i berget. Otroligt vacker med den råa stenen.

         



Sedan följde besök på konstmuseet Kiasma med modern, nutida konst. Min kompis Ingrid har tagit alla bilderna från muséet. Visst är hon en duktig fotograf. Den runda bilden är enormt stor, ca 2 m i diameter och trots att den är fantastiskt vacker lite läskig tycker jag. Den är bara delvis målad, kalejdoskopeffekterna är gjorda av riktiga fjärilsvingar!

             



Dags att få något i magen. Vi tog spårvagnen en bra bit och var helt plötsligt en bit utanför centrum. Vi promenerade förbi kolonilotter och vackra parkområden. Bakom några stora häckar dolde sig ett gammalt kråkslott som en mycket originell dam driver. Miljön måste upplevas, men några kort blir det som kan ge en aning om atmosfären.

            

         


Tillbaka i Helsingfors ville vi ta oss en närmare titt på Helsingfors Domkyrka. Den där vita stora kyrkan ni vet, som ligger högt uppe och som syns på långt håll när man är på väg in med båten. Men på det jättestora torget nedanför kyrkan var det björnparad. En otroligt häftig syn med 142 st  2 meter höga björnar som var uppställda på rad runt hela torget. Var och en av björnarna representerade ett av länderna som ingår i FN. Varje land har utsett sin konstnär som fått utforma sitt lands björn. De är nu ute på turné för att propagera för fred och alla människors lika värde. Vi var trollbundna över variationen som visades upp. Här följer lite smakprov.

                   



Vi hann i alla fall med en snabbtitt på kyrkan innan det var dags att återvända till båten. Mitt intryck av kyrkan är att den är vackrast utifrån. Men orgeln, som är Finlands största, var vacker.

    


Efter denna intensiva dag var det definitivt en trött Sylvia som besökte nattklubben för att titta på midnatts-showen.








Kommentarer
Postat av: Paula

Hej! Nu längtar jag till min födelsestad ska du veta! Det var många år sedan sist...det blir så när man inte bor vid kusten, och så har man hundarna att placera ut om man vill åka någonstans. Kanske kan jag övertala maken under den långa kalla vintern..

Du har mycket spännande på gång, läste om ditt deltagande på en utställning, så antagligen står du men penslarna redo!

Ha en riktigt skön helg, kramen

2010-10-07 @ 12:21:23
URL: http://paulaz.se
Postat av: Barbro Z

En så händelserik dag ni hade. Jag har också besökt Helsingfors och den fantastiska kyrkan i berget. Den gav ett outplånligt intryck, kanske för att den var så annorlunda än jag väntat mig - och så var det en stämning där som grep mig.

Att se alla de där björnarna (hade inte hört talas om dem förut) måste varit en fascinerande upplevelse. Likaså besöket i huset med (förra) sekelskiftesatmosfären.

En dag rik på upplevelser minsann.

PS - hur gick det med karlen? :) DS

2010-10-08 @ 10:38:33
URL: http://hitta.de
Postat av: Bella

Så mycket du hann se på en dag. Jag får lust att göra samma resa. Kram

2010-10-08 @ 12:20:24
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Pia

Massa intressanta och spännade saker du fick se!

2010-10-10 @ 13:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0