Tankar om tid

Tid

Tidens tand.

Tid är pengar.

Ta upp andras tid.

Tidvatten.

Tidsskillnad.

Drömtid.

Kvalitetstid.

Arbetstid.

Jourtid.

Mattid.

Tidräkning.

Boka tid.

Passa tid.

Tiden läker alla sår.

Kommer tid så kommer råd.

Ha ont om tid.

Ha gott om tid.

Tiden går fort när man har trevligt.

Tidtabell.

Tidstudier.

Tidsramar.

Det finns massor av ord och uttryck som innehåller ordet tid. Men vad är tid?

För att få någon ordning på tiden har vi hittat på timmar, minuter och sekunder. En timme är 60 minuter, 1 minut är 60 sekunder o s v.

Men är en timme lika lång vid alla tillfälle? Enligt klockan ja – men inte i hur vi upplever tiden. En timme kan försvinna blixtsnabbt, medan en annan timme kan vara hur lång som helst. Ibland kan det ha gått två timmar när vi tittar på klockan, en annan gång 10 minuter och bägge gångerna känns lika långa.

När jag är med goda vänner och har trevligt "flyger tiden iväg". När jag sitter och väntar på besked på hur operationen för min älskade har gått verkar det som om klockan har stannat.

Förr hade inte "vanligt" folk någon klocka. De följde sin inre tidsmätning, var du bonde så anpassade du din tidräkning efter när korna skulle mjölkas. Det spelade ingen roll om det var vinter eller sommar, mörkt eller ljust när du vaknade. Din kropp visste när tiden var inne för det ena och det andra.

Klockan blev nödvändig med industrialismen. Fabriksvisslan styrde och du fick överge din inre tid för den påhittade tiden med timmar och minuter. Idag är det klockan som styr våra liv, och allt fler får sömnproblem och stressrelaterade sjukdomar.

Jag undrar vad som skulle hända om vi tog bort alla klockor i världen och började lita till vår inre tidräkning igen. Världen skulle definitivt inte gå under, ett och annat möte skulle missas, bussarna skulle inte gå på minuten, men kanske skulle vi kunna hitta vår sinnesro igen.

Vad vet jag?

 


Kommentarer
Postat av: Bella

Tänkvärt! Jag som arbetat hela livet i 40-minuterspass förstår att jag nu som pansjo blivit befriad.

2010-07-26 @ 21:19:45
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Riktigt tänkvärt. Igår skulle tåget från Kristianstad tagit 17 minuter, det tog 45, varpå vi missade Sthlms tåget 10.57. Missnöjda passagerare köade för att boka om till 11.57. Vi kom trots allt till Sthlm en timme sen. En del fick byta sittplats i tåget 4 gånger. Jag hade sittplats, ståplats och sittplats. Att leva en dag utan att titta på klockan är nog ingen dum tanke.

2010-07-28 @ 13:10:11
Postat av: Kersti

Så tänker jag ofta. Hur skulle det vara att leva helt utan klocka och styrd tid. Ibland tänker jag att jag ska prova och se hur det blir.

2010-08-02 @ 19:46:56
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mumin

Mycket tänkvärt.......tid är så in i norden krävande. Jag är tillbaka på bloggen. Välkommen in kära Sylvia! Kram

2010-08-13 @ 13:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0