Gäller att inte tappa fokus....

... de orden vet jag inte hur många gånger de upprepades härom kvällen.

Jag har ju under hela hösten deltagit i en  studiecirkel med inriktning på viktminskning med hjälp av kognitiv beteendeterapi. Den var bara såååå bra och intressant. Som de flesta av oss har jag gått ett antal kurser i personlig utveckong, både privat och genom jobbet. Men aldrig att jag kopplat det till mina ätvanor och min övervikt. Tala om förträngningsmekanismer.

Hur som helst har jag blivit av med 14 kg sen i september förra året. Och ca 4-5 kg till skall väck!

Jag är fortfarande motiverad men i o m att piskan försvann, d v s träffen varje vecka med invägning och diskussioner om tillkortakommanden och framsteg, har jag tappat fokus lite grann. Det är så lätt att låta det glida över lite när jag lägger upp maten. En liten kaka till kaffet, den väger ju inte så mycket, os v.

Vi är flera i gruppen som känner att vi är lite för sköra för att köra helt på egen hand. Dyker det upp någon påfrestning utöver det normala är det så lätt att trilla ditt i sitt gamla beteende. Så nu har vi bildat en liten stödgrupp som träffas var 14:e dag och peppar varandra. Första träffen var i torsdags. Och det var då vi alla upprepade samma mantra - det gäller att inte tappa fokus......


Inte förbjuden men OK bara om den ryms inom kolhydratskvoten.
Vilket innebära att några nyttigare kolhydrater får stryka på foten
.
Alla dessa val vi måste göra här i livet...... Visst är det jobbigt! "s"

Kommentarer
Postat av: Kersti

Å det borde jag också göra. Var hittade du den cirkeln låter som en jätte bra idé. Jag behöver också lite stöd och peppning tror jag om jag ska lyckas. Det är så lätt att falla för frestelsen. Kram

2010-02-06 @ 17:09:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ingrid

God morgon Sylvia!

Helt fantastiskt med 14 kg sedan september. Jag önskar er alla i gruppen lycka till. Kanske kan jag få veta mer om själva idéen när vi träffas.

Ha en trevlig söndag.

Kram Ingrid

2010-02-07 @ 09:04:24
Postat av: Bella

14 kg är ju helt otroligt! Men att inte få äta något gott, nej det vill jag inte utsätta mig för.

2010-02-07 @ 17:57:24
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Ja men Bella - visst får jag äta något riktigt gott! Fast inte så mycket av det goda. Det är det bästa med mitt kostprogram - inget är förbjudet så länge det ryms inom den dagliga protein- och kolhydratkvoten. T.ex.när längtan efter Slussenbagarns goda semlor blir för stor, blir det mindre potatis den dagen i stället.

2010-02-07 @ 18:04:41
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Barbro

Hmm - du sätter alltså vissa reaktioner på olika känslor i samband med matvanorna, om jag förstår dig rätt. (t ex tröstätande?) Och innan du äter något som inte är ren basföda, försöker du komma underfund med varför du har ett behov att stoppa något i dig just då och sedan .....? Kognitiv betyder väl att man medvetet jobbar på att byta en känsla mot en annan - eller är jag helt ute och cyklar.

Frågar bara för att jag är en otrolig "fikafantast" och sätter gärna likhetstecken mellan fika och trevlig samvaro. Och då stoppar man ju i sig både det ena och det andra .... suck.

2010-02-07 @ 21:33:23
URL: http://hitta.de
Postat av: Sylvia

Du har fattat rätt Barbro! Jag blir rastlös på kvällarna för jag tycker det är lite tråkigt. Då blir det gärna en tur till kylen elelr skafferiet. Sen är ju all social samvaro i vår kultur knuten till att man skall äta något tillsammans. Och när man sitter o pratar och har trevligt är man inte riktigt närvarande i ätandet. Det är då man tar om fast man är mätt, eller tar en bit till av brieosten utan att egentligen tänka på det. Fika o social samvaro o trevliga stunder måste vi få ha, och godsaker måste vi få tillåta oss. Men som sagt - vara närvarande och medveten.

2010-02-07 @ 21:48:06
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så himla duktig du varit jag önskar att jag inte fuskat till mig återfallet i min viktnedgång men man ska ju aldrig ångra det man gjort....

Det är bara ta nya tag för mig..

Ha en trevlig helg kram Tingeling

2010-02-12 @ 08:24:34
Postat av: Barbro

Ok - då var jag inte så fel ute i mitt "tänk" då. Ja, det är ju det där med att leva i nuet - vara närvarande i stunden - både mentalt och fysiskt. Har själv en stoooor ovana vid att småäta framför TV:n - illa. Jag tycker du är jätteduktig och önskar dig fortsatt framgång med de kilona som du känner att du vill gå ner ytterligare. :)

2010-02-14 @ 23:24:02
URL: http://hitta.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0